Historikk

Askim Soroptimistklubb ble chartret 29.08.1987 av Sarpsborg Soroptimistklubb. Ved oppstart var det 20 medlemmer fra Skiptvet og vår første president het Margaret Spenning. I 2022 skiftet vi navn til Indre Østfold soroptimistklubb, og vi hadde 28 medlemmer ved utgangen av 2023. For perioden 2024-2025 er det Gro Merete Fongaard som er vår president.
  • Charterfesten ble avholdt på Gilje Selskapslokaler i Askim.
  • Tilstede var fadderklubben Sarpsborg med president Lise Jakobsen og 12 medlemmer. Det var også gjester fra naboklubbene Halden, Rygge, Moss, Oslo, samt enkeltfaddere fra soroptimistklubber i Drammen, Hønefoss og Ørebro i Sverige!
  • Norgesunionen var representert ved Liv Opsal fra Mo i Rana, og Europa-føderasjonens representant var Gerda Højgaard fra Danmark.
  • I 2012 feiret Askim soroptimistklubb feiret sitt 25 -årsjubileum. Til stede var blant annet fem chartermedlemmer (hvorav tre av disse hadde vært borte fra klubben i mange år, men har kommet tilbake i den senere tid). En av dem var klubbens første president, Margaret Spenning.

Hendelser og medlemsaktiviteter:

• I september 1999 ble klubben vår kontaktet av en relativt ny polsk soroptimistklubb som ønsket å besøke norske klubber for å lære mer klubbarbeid!
    • 16 polske damer kom til Askim (bl.a.) og deltok på et 2 dagers program. De overnattet privat hos våre medlemmer.
  • I juli 2002 deltok noen av klubbens medlemmer på «Youth under sail». Seilasen som gikk mellom Bergen til Shetlandsøyene foregikk ombord i Bergens stolte skoleskip/seilskute "Statsraad Lehmkuhl".
    • I tillegg deltok 80 norske speidere samt 26 ungdommer fra 16 forskjellige europeiske land. Ungdommene var rekruttert via øst- og vesteuropeiske soroptimistklubber.
    • Målet var «å skape vennskap for internasjonal fred og forståelse».
    • Alle deltakerne måtte jobbe som mannskap underveis på seilasen.
  • I september 2007 deltok 4 av klubbens medlemmer på en internasjonal sykkeltur i Nederland.
    • Det var 28 soroptimister fra 8 europeiske land, og de bodde på en relativt liten kanalbåt!
    • De sov og spiste om bord, og syklet fra by til by, mens kanalbåten fulgte vannveien. På hvert nytt sted ble syklistene mottatt av den lokale soroptimistklubben, som arrangerte sightseeing, kirkebesøk, byvandring, kunstutstilling, middag e.l.
    • Ordet SOROPTOMIST (soror=søster og optimae=av det beste) ble her praktisert internasjonalt!
  • Høsten 2010 fikk klubben vår besøk av vår svenske vennskapsklubb i Nykøping-Oxeløsund
    • til et 3 dagers program og privat innkvartering hos klubbens medlemmer.

Fokus og prosjekter:

For å skaffe inntekter til klubben har vi gjennomført en rekke aktiviteter i årenes løp. Det mest vellykkede var en stor mannekengoppvisning som gikk med et bra overskudd.

Vi har også arrangert kransekakelotteri opptil to ganger i året i Askim, Mysen, og Skiptvet. Dette har vi gjort i mange år. Overskuddet fra disse lotteriene gikk til forskjellige formål, som: Natteravnene, Frelsesarmeen, Krisesenteret, Home Start, utvalgte vanskeligstilte barn i kommunen, norskdrevet barnehjem i India, og tilsvarende i Afrika.

• I perioden 2013-2019 gikk overskuddet til utdanning av kvinnelige lærere i Afghanistan.  På denne måten kunne eldre afghanske jenter få skolegang, da de etter 12 årsalderen ikke fikk  lov til å bli undervist av mannlige lærere!
    • Det var Karen Korol fra Askim som ledet dette viktige prosjektet i Afghanistan.
  • I årene 2019 - 2020 donerte vi penger til Indre Østfold krisesenter.
  • Fra og med 2020 er vårt nye prosjekt lokalt -  "Ny i Askim".
    • Ny i Askim drives i regi av frivillige i lokalsamfunnet vårt, og er et tilbud for alle som kommer som innflyttere til Askim og ønsker rettledning til aktiviteter, nettverk, kulturtilbud m.m.
    • Flere av deltakerne i "Ny i Askim" er utenlandske kvinner som trenger nettverk og kunnskap om sitt nye land og samfunn

Klubben vår har i alle år hatt et medlemstall på rundt 20 medlemmer. Vi har i de senere årene drevet et mer aktivt rekrutteringsarbeid og har nå 26 medlemmer (2023-tall). Medlemmene er bosatt i Askim, Hærland, Mysen, Trøgstad (Indre Østfold kommune) og Skiptvet kommune.

Bilde fra klubbens 25 års jubileum i 2013